INTERNATIONELLA ENGELSKA SKOLAN

Österåker

I augusti 2024 öppnar Internationella Engelska Skolan Österåker sina portar för eleverna. Det blir en tvåspråkig skolas som ger varje elev möjligheten att nå högt ställda kunskapsmål och att orientera sig i en internationell miljö, oavsett bakgrund.

Ansök Digital Rundtur

Nyheter | 2024 april 29

“Vi vill bygga en gemenskap med ömsesidig respekt där vi stöttar varje elev”

Det är dags att lära känna den nya rektorn för IES Österåker: Leslie Pousette. Mrs Pousette kommer från södra Kalifornien, USA, och bor för närvarande i Täby. Vi har ställt några frågor till henne och fått höra hennes vision för IES Österåker.

Images

Eftersom du har varit biträdande rektor förut – vad är det bästa med jobbet?
– Det jag gillar mest med mitt jobb är eleverna och lärarna. Jag uppskattar verkligen barn och att umgås med dem, så att arbeta med barn gör att jag verkligen ser fram emot att gå till jobbet varje dag. Lärare är de bästa kollegor man kan ha, tycker jag. De är kreativa, engagerade och brinner för sina ämnen och elever. Jag blir alltid inspirerad av dem.

Vad är det viktigaste du kommer att fokusera på som rektor för IES Österåker?
– Det finns så många saker jag kommer att fokusera på som rektor för IES Österåker, men en sak vi ska ha som målsättning är att skapa en skola där eleverna trivs och utvecklas. Att vi bygger en gemenskap med ömsesidig respekt och att vi stöttar varje elev. Det är i den miljön som barn kan utforska, växa och utmana sig själva.

Hur hamnade du i Sverige?
– Jag kom till Sverige med min man som jag träffade under universitetstiden. Han var där tack vare ett tennisstipendium. Vi flyttade fram och tillbaka tre gånger och den sista flytten blev permanent 2001.

Vad gör du utanför jobbet?
– På fritiden gillar jag att göra många saker, speciellt att umgås med vänner. Jag har en underbar golden retriever som följer med mig på mina dagliga promenader och även ut på golfbanan. Jag spelar padel och gillar att cykla mountainbike. Jag älskar att laga mat och grilla med vänner och familj. Då och då gillar jag att måla, mest akvarell. Min favoritplats är utomhus, jag lärde mig tidigt att om man har rätt kläder så är allt väder bra väder, det är mitt motto.

Berätta något om dig själv som inte många vet om?
– Jag växte upp i södra Kalifornien och min familj tillbringade helgerna antingen i Mojaveöknen och körde dirt bikes eller på Coloradofloden och åkte vattenskidor, eller uppe i bergen och körde offroad i Blazers och Baja Bugs.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FAKTA
Namn: Leslie Pousette
Arbete: Över 22 års erfarenhet av arbete i svenska skolor, varav de senaste åtta åren som biträdande rektor på IES Bromma.